Kun Salesforce (CRM) ja Tableau (DATA) kesäkuussa 2019 ilmoittivat sopineensa Tableaun liittymisestä Salesforcen perheeseen huimalla 15,7 miljardin dollarin kauppasumalla, Tableau-yhteisössä tietysti heräsi monia kysymyksiä: mitä tämä tarkoittaa asiakkaiden rakastamalle analytiikka-alustalle, pioneerille, joka on ollut luomassa nykyisin vallitsevaa visuaalisen analytiikan paradigmaa? Ajautuuko koko teknologia nyt suuren ja mahtavan Salesforcen sylissä sivuraiteelle ja häviää marginaaliin? 

Mennyt vuosi on osoittanut asian olevan päin vastoin. Tableaun hankinta oli Salesforcen 20-vuotisen historian suurin akvisitio. Yhtiö on nostanut analytiikan vahvasti näkyville, kommunikoiden vahvasti sen merkityksestä Customer 360 -vision menestystekijänä. Tämä tarkoittaa sekä Salesforcen Einstein -tuoteperhettä että Tableau-tuoteperhettä. Pääjohtaja Marc Benioff on useassa yhteydessä korostanut datan ja analytiikan roolin merkitystä Salesforcen ja sen asiakkaiden menestykselle.

Eikä nyt olla pelkän puheen varassa. Alla oleva kuva Salesforcen kuluvan tilikauden Q1 -esityksestä kertoo asiasta oleellisen: Platform-liiketoiminta, johon Tableau ja Einstein Analytics lasketaan, kasvoi eniten ja oli suurin neljästä bisneksestä! Tammikuun lopussa 2020 päättyneellä tilikaudella Platform & Other -liiketoiminta oli toiseksi suurin Sales Cloudin jälkeen.

Platform & Other Q1FY21 suurin business

Vuoden jälkeen voidaankin todeta Tableaun löytäneen erinomaisen kodin ja kasvualustan Salesforce -perheestä. Tulevissa versioissa tulemme näkemään varmasti paljon teknologisia edistysaskelia ja kahden alustan välisiä synergioita - on helppoa kuvitella esimerkiksi Einsteinin tekoälysuositukset osana Tableaun dashboardia. Tai entistä rikkaammat Tableau-visualisoinnit ja upotukset osana Salesforce-käyttöliittymää.

 

No kumpaa nyt pitäisi käyttää, vai molempia?

Lyhyesti: käyttötapaus ratkaisee. Mikäli halutaan joustava ja helppokäyttöinen ratkaisu koko organisaation tarpeisiin, hyödyntää kaikkea saatavilla olevaa dataa ja jaella sekä tuloksia että pääsyä dataan laajasti, on Tableau tällöin oikea valinta.

Mikäli taas halutaan tuoda analytiikka ja edistyksellinen tekoäly erottamattomaksi osaksi myynnin ja asiakaspalvelun päivittäistä työtä tuttuun Salesforce-ympäristöön ja käyttöliittymään, Einstein Analytics on siihen loistava ratkaisu. Se hyödyntää Salesforcen datamallia, rakenteita ja istuu täysin integroituna osana käyttäjän työnkulkua. Analytiikan tarjoamat löydökset voidaan heti viedä käytäntöön järjestelmän natiivitoiminnoilla.

Molemmissa käyttötapauksissa on kuitenkin olennaista liiketoiminta- ja hyötylähtöinen lähestyminen analytiikkaan, jonka on loppukäyttäjälle oltava visuaalista, hyödyllistä ja ymmärrettävää. Lisäksi valittu teknologia on tunnettava läpikotaisin, jotta sen mahdollisuuksia pystytään täysimääräisesti hyödyntämään.

 

Solutivelta apua myös Einstein Analyticsin hyödyntämiseen

Suomen johtavana Tableau-teknologian osaajana olemme jo kuukausien ajan määrätietoisesti työskennelleet myös Einstein Analytics -osaamisen kehittämisen parissa. Olemme eturintamassa mukana Suomen ensimmäisissä Einstein Analytics -projekteissa ja ensimmäiset, erittäin vaativat, tuotesertifioinnit ovat jo työn alla.

Solutive Salesforce kumppani

Haluatko lisätietoja? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

Janne Suomalainen

Sales & Marketing Director

phone-icon-2  040 583 9459

email-icon-2  janne.suomalainen@solutive.fi

Get Free Widget